2. Sınıf Türkçe Hikaye Unsurları Etkinlik Çalışması
Çocukların hikaye anlatımı ve okuma becerilerini geliştirmelerine yardımcı olmak amacıyla hazırlanan Hikayenin Unsurları Etkinlik Çalışması ile öğrenciler, bir hikayeyi daha derinlemesine analiz etmeyi öğrenebilirler. Bu etkinlik, öğrencilere hikayelerdeki temel unsurları tanıtmayı hedefler. Öğrenciler, her bir hikaye unsurunu bulmayı ve anlamayı eğlenceli bir şekilde keşfedeceklerdir.
Hikayenin Temel Unsurları:
Etkinlikte Kullanılacak Hikaye: "Fotoğraf Çekiyorum"
Bu etkinlik çalışmasında, çocuklar aşağıdaki hikayeyi inceleyecekler ve hikayenin unsurlarını belirleyeceklerdir:
Bir anne akşama doğru, okulun dağılma saatinin geldiğini fark etti, o sırada yağmur yağacak gibiydi. Sekiz yaşındaki kızını almak için arabasını okula doğru sürdü.
Okulun sokağına döndüğünde kendisini gören kızı kaldırımdan arabaya doğru koşmaya başladı. O sırada bir şimşek çaktı ve küçük kız durup yüzünü gökyüzüne çevirdi, gülümsedi, sonra annesinin arabasına koşmaya devam etti.
Başka bir şimşek çaktı ve küçük kız yine durdu, gökyüzüne doğru baktı, gülümsedi ve koşmaya devam etti. Böylece, aynı hareketleri bir kaç defa yaptıktan sonra nihayet annesinin arabasını park ettiği yere ulaştı.
Kızının tuhaf davranışlarından bir şey anlamayan anne sordu: ‘Kızım niçin sürekli olarak durdun ve gökyüzüne gülümsedin?’
‘Öyle yapmam gerekiyordu anneciğim, çünkü melekler fotoğrafımı çekiyorlardı.’
Öğrencilerden Beklenenler:
Bu etkinlik, öğrencilerin Türkçe dersindeki okuma-anlama becerilerini geliştirmelerine ve aynı zamanda hikayelerdeki temel unsurları tanımalarına yardımcı olacaktır. Etkinlik sonrası öğrenciler, bir hikayeyi oluşturan unsurları ayırt edebilecek ve kendi hikayelerinde bu unsurları kullanarak daha yaratıcı anlatımlar geliştirebileceklerdir.
Çocukların hikaye anlatımı ve okuma becerilerini geliştirmelerine yardımcı olmak amacıyla hazırlanan Hikayenin Unsurları Etkinlik Çalışması ile öğrenciler, bir hikayeyi daha derinlemesine analiz etmeyi öğrenebilirler. Bu etkinlik, öğrencilere hikayelerdeki temel unsurları tanıtmayı hedefler. Öğrenciler, her bir hikaye unsurunu bulmayı ve anlamayı eğlenceli bir şekilde keşfedeceklerdir.
Hikayenin Temel Unsurları:
- Olay: Hikayede üzerinde söz edilen yaşantı veya durumdur.
- Kişiler (Kahramanlar): Olayın oluşmasında etkili olan veya olayı yaşayan karakterlerdir.
- Yer: Olayın gerçekleştiği çevre veya mekândır.
- Zaman: Olayın yaşandığı dönem, an, mevsim ya da gündür.
Etkinlikte Kullanılacak Hikaye: "Fotoğraf Çekiyorum"
Bu etkinlik çalışmasında, çocuklar aşağıdaki hikayeyi inceleyecekler ve hikayenin unsurlarını belirleyeceklerdir:
Bir anne akşama doğru, okulun dağılma saatinin geldiğini fark etti, o sırada yağmur yağacak gibiydi. Sekiz yaşındaki kızını almak için arabasını okula doğru sürdü.
Okulun sokağına döndüğünde kendisini gören kızı kaldırımdan arabaya doğru koşmaya başladı. O sırada bir şimşek çaktı ve küçük kız durup yüzünü gökyüzüne çevirdi, gülümsedi, sonra annesinin arabasına koşmaya devam etti.
Başka bir şimşek çaktı ve küçük kız yine durdu, gökyüzüne doğru baktı, gülümsedi ve koşmaya devam etti. Böylece, aynı hareketleri bir kaç defa yaptıktan sonra nihayet annesinin arabasını park ettiği yere ulaştı.
Kızının tuhaf davranışlarından bir şey anlamayan anne sordu: ‘Kızım niçin sürekli olarak durdun ve gökyüzüne gülümsedin?’
‘Öyle yapmam gerekiyordu anneciğim, çünkü melekler fotoğrafımı çekiyorlardı.’
Öğrencilerden Beklenenler:
- Olayı tanımlayın: Hikayede hangi yaşantı ya da durum anlatılıyor?
- Kişileri belirleyin: Hikayede kimler var ve ne rol oynuyorlar?
- Yeri tespit edin: Olay nerede gerçekleşiyor?
- Zamanı inceleyin: Olay hangi zaman diliminde geçiyor?
Bu etkinlik, öğrencilerin Türkçe dersindeki okuma-anlama becerilerini geliştirmelerine ve aynı zamanda hikayelerdeki temel unsurları tanımalarına yardımcı olacaktır. Etkinlik sonrası öğrenciler, bir hikayeyi oluşturan unsurları ayırt edebilecek ve kendi hikayelerinde bu unsurları kullanarak daha yaratıcı anlatımlar geliştirebileceklerdir.